Narzędzia, które ułatwiają życie każdego Content Marketera. Część 2
Autor: Karolina Piguła, Junior Account Assistant
Czas na przeczytanie: 4 minuty
Nasza pierwsza część cyklu o narzędziach content marketerów wzbudziła spore zainteresowanie. Podaliśmy Wam parę sprawdzonych stron i aplikacji, które ułatwiają planowanie i tworzenie treści. W tym wpisie skupimy się na bardziej ‘technicznej’ stronie content marketingu. Poniżej znajdziecie 5 przydatnych narzędzi do SEO, dystrybucji treści i analizy ruchu na stronie, z których korzysta wiele agencji i nie tylko!
- SEO – daj się zauważyć!
Nawet najlepsza treść nie przyniesie zamierzonego efektu, jeśli nie będzie zoptymalizowana pod wyszukiwarki robotów Google. Niestety nie ma co się oszukiwać, są pewne zasady, których po prostu należy przestrzegać. A w tym może pomóc między innymi:
- AHREFS – nazwa brzmi trochę jakby kot usiadł na klawiaturze, ale niech was to nie zmyli. Ahrefs to narzędzie, gdzie znajdziesz mnóstwo darmowej wiedzy, sprawdzisz widoczność swojej strony w sieci, przeanalizujesz działania konkurencji i dowiesz się jakich fraz szukają Twoi odbiorcy w internecie. Narzędzie pozwala na kompleksowy audyt SEO.
- SENUTO – niestety nie jest to narzędzie darmowe, jednak ilość funkcji, które oferuje, może zachęcić do wykupienia subskrypcji. Senuto oferuje 14 dni bezpłatnie, więc to idealny czas na sprawdzenie wszystkich opcji. Znajdziesz tu rozwiązania dla SEO, contentu, e-commerce a nawet copywritingu. Wartością dodaną Senuto jest zebrana przez serwis baza danych, dzięki której administratorzy prognozują przyszłe trendy. Właściwa analiza i dobór odpowiednich słów kluczowych pozwoli wyprzedzić działania konkurencji.
- Dystrybucja – pochwal się swoją treścią
Jeśli stworzyłeś świetny content to na pewno warto go szeroko zaprezentować, ale jakich narzędzi użyć, żeby wszystko poszło sprawnie?
- Narzędzia własne Meta – ciekawy tekst na bloga zawsze możesz podzielić i zrobić z niego kilka mniejszych wpisów np. przedstawić w formie cytatu z zachęcającym CTA lub infografiki. Takie krótkie treści dobrze konsumowane są w Social Mediach. Możesz skorzystać z bezpłatnego narzędzia Meta Business Suite, które umożliwia dystrybucję treści na Facebooku i Instagramie. Co ciekawe, narzędzie to pozwala szczegółowo analizować wyniki postów – sprawdzisz tam ilość odbiorców, a nawet prześledzisz, w której sekundzie filmu odbiorca zrezygnował z oglądania.
- Analiza – bądź na bieżąco!
Działania contentowe nie mogą stanowić całości bez analizy! To w tym miejscu sprawdzamy, jak nasze treści rezonują z użytkownikami i czy są ‘poczytne’. Analizowanie wyników pozwala nam na właściwą optymalizację i wykręcanie jeszcze lepszych efektów.
- Google Analytics – kompleksowe i bardzo rozbudowane narzędzie do analizy od Google. Można z niego korzystać bezpłatnie, a eksperci Google stworzyli dedykowany, certyfikowany kurs, który pozwala na poznanie wszystkich funkcji tego narzędzia zupełnie za darmo. Google Analytics daje możliwość śledzenia ruchu na stronie, dzięki wpiętym kodom i określonym UTM możemy sprawdzić, które działania online generują najlepsze wyniki. W obszernym panelu mamy do dyspozycji między innymi takie informacje jak: kto jest naszym użytkownikiem (płeć, wiek, lokalizacja, urządzenie z którego korzysta), ile czasu spędził na naszej stronie, które treści były dla niego najbardziej interesujące i który z naszych kanałów komunikacji jest najbardziej skuteczny.
- HotJar – to tak zwana mapa cieplna strony. W dużym skrócie: narzędzie, które pokazuje, w które miejsce na Twojej stronie najchętniej klika użytkownik. Dzięki temu możesz łatwo sprawdzić, które treści i grafiki angażują, a nad którymi warto jeszcze popracować. Skorzystanie z tego narzędzia nie jest skomplikowane – wystarczy zaimplementować kod monitorujący akcje użytkowników w witrynie. Hotjar daje także możliwość nagrywania ruchu na stronie w czasie rzeczywistym podczas wizyty użytkownika. W darmowej wersji można wykonać do 300 takich nagrań.
Podane przez nas narzędzia wyznaczają niejako ścieżkę tworzenia dobrych treści. Bez pomysłu i wstępnego planu ciężko zacząć tworzyć, a bez dobrego SEO i dystrybucji nie dotrzemy z komunikacją do szerszego grona odbiorców. Planując strategie marketingowe warto skorzystać z narzędzi, żeby zaoszczędzić czas i przeznaczyć go na przykład na kreatywne burze mózgów!