Własny biznes - własne media. Skuteczne metody kreowania wizerunku marki.
Autor: Karolina Piguła, Junior Account Assistant
Czas na przeczytanie: 6 minut
Marki coraz częściej skłaniają się ku inwestowaniu we własne media. Rozwijają swoje blogi, piszą treści poradnikowe, nagrywają podcasty czy prowadzą webinary. Przedstawianie firmy jako eksperta w danej dziedzinie bardzo często przynosi wymierne efekty. Odbiorcy chętniej kupują produkty, które są dobrze opisane lub przedstawione w sposób, który pokazuje ich funkcjonalność. Tworzenie własnych treści pozwala też na odpowiednią ich kontrolę.
Czym dokładnie są media własne i jakie jeszcze działania można wyróżnić i wykorzystać w e-marketingu?
- Owned media (media własne) – to działania marketingowe tworzone i kontrolowane przez firmę. Służą pogłębieniu relacji między marką a klientem, budują zaufanie i umacniają wizerunek eksperckości. Są również skutecznym narzędziem wspomagającym SEO – regularna publikacja i aktywność w sieci przyciągnie roboty Google i zapewni wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo takie działania dają możliwość zebrania bazy danych swoich użytkowników, co pozwala na kierowanie bardziej dopasowanej komunikacji – na przykład mailowej. Do kategorii owned media zalicza się między innymi blogi firmowe, treści poradnikowe, e-booki czy też kampanie mailingowe.
- Paid media (media płatne) – to wszystkie treści publikowane w ramach płatnej reklamy przy użyciu odpowiednich narzędzi czy też platform. Działania w ramach paid media mają na celu dotarcie do jak największej ilości osób – zarówno tych, które już znają naszą markę, ale zwłaszcza do tych, które jeszcze o brandzie nie słyszały. Rozliczane są w różnych modelach i przybierają różne formy. Mogą to być kampanie banerowe, artykuły sponsorowane, reklamy w portalach społecznościowych albo reklamy video poprzedzające filmiki na Youtubie.
- Earned media (media pozyskane) – to nic innego jak bezpłatna dystrybucja wyprodukowanych treści (owned i paid) przez internautów. Jeśli stworzony content jest dobry i wartościowy, a w dodatku skutecznie dotrze do wybranej grupy docelowej, to szansa na jego rozpowszechnienie przez odbiorców jest spora. Większość osób przed wyborem produktu sugeruje się opiniami w sieci lub polecanymi usługami. Dlatego tworzenie dobrych jakościowo treści może być motorem napędowym dla przyszłych konwersji.
Analizując powyższe można (a nawet należy) dojść do wniosku, że w swoich działaniach warto wykorzystać całe spektrum. Dywersyfikacja jest bardzo ważna - daje większą skuteczność i możliwość dotarcia do szerszej grupy odbiorców.
Skutecznie działania owned media na przykładzie znanych marek.
Konsumenci i użytkownicy lubią mieć wszystko w jednym miejscu. Przeskakiwanie ze strony na stronę w celu znalezienia informacji jest nużące i sprawia, że często po prostu rezygnujemy z zakupu z powodu braku informacji lub ich nadmiaru w zbyt wielu miejscach. Stąd pomysł na tworzenie dedykowanych landing pages z kompilacją wiedzy skupionej w jednym serwisie. Metodę tę wykorzystał między innymi Tauron w swoim projekcie https://lepiej.tauron.pl/#start, gdzie można znaleźć artykuły edukacyjne, poradniki i informacje ułatwiające pozyskanie dofinansowania na zieloną energię. Co ciekawe, wg SimilarWeb miesięczny zasięg strony to 2 600 000 odsłon.
Innym przykładem może być projekt EveryDayMe - https://www.everydayme.pl/, który został stworzony po to, aby wspierać wszystkie mamy i inspirować w działaniach, które ułatwią życie codzienne. Na stronie w jednym miejscu znajdziemy informacje o nowych produktach sprawdzonych przez inne kobiety, inspirujące historie i ciekawe porady. Celem takich działań jest zbudowanie zaangażowanej społeczności wokół serwisu, a wszystkie treści powinny być obrandowane w taki sposób, aby użytkownicy sami chcieli wejść w interakcję np. poprzez zamówienie darmowej próbki. Konwersje odbywają się tutaj podprogowo.
Takie dedykowane strony mogą przyjąć również formę Pillar Pages, czyli platformy relacji marki z odbiorcą. Głównymi korzyściami tej formy komunikacji z odbiorcą jest:
- dobra organizacja treści (wszystkie informacje w jednym miejscu),
- unikatowa nazwa serwisu oraz możliwość tworzenia wiarygodnego i pozytywnego wizerunku marki czego efektem jest lojalizacja użytkownika.
Pillar Pages angażuje użytkowników, zachęca ich do interakcji i buduje społeczność fanów marki. Co więcej, witryna zyskuje na przejrzystości i nabiera wartości w oczach wyszukiwarki Google, więc łatwiej wypozycjonować opublikowane treści i te wartościowe.
Bycie ekspertem w swojej dziedzinie po prostu się opłaca.
Warto jeszcze raz podkreślić, że osoby zainteresowane posiadaniem produktu lub skorzystaniem z usługi, swój zakup poprzedzają zazwyczaj researchem. Szukają danych, specyfikacji, sposobów działania i porad, a firma, jako znawca branży jest najbardziej wiarygodnym źródłem informacji. Dlatego owned – media na dedykowanym pillar page są rozwiązaniem niemal idealnym. Pisanie bloga, nagrywanie podcastów i udostępnianie e-booków jest również dobrą metodą na pozyskiwanie i utrzymywanie odbiorców (wsparte odpowiednią dystrybucją). Na pewno pomoże zaistnieć w sieci i dotrzeć do wybranej grupy odbiorców. Jednak czemu nie połączyć tych wszystkich aktywności w jedną, komplementarną całość (właśnie jako pillar page), która będzie widziana „oczami wyszukiwarki” jako wartościowa platforma, a użytkowników przyzwyczai do jednego miejsca, w którym znajdą dla siebie wartościowy content.
Jeśli nie do końca wiesz, jak podejść do tematu pillar page - napisz do nas team@contentive.pl. Stworzymy dla Ciebie całą strategię komunikacji wspartą odpowiednią technologią.