Trzy filary skutecznego content marketingu w czasach pandemii
Autor: Karolina Bromboszcz, Publisher Manager
Czas na przeczytanie: 7 minut
Wpływ pandemii na zachowania konsumentów i firm jest ogromny. W ciągu kilkunastu lub nawet kilku tygodni musieliśmy przenieść dużą część swojego życia z offline do online, aby móc normalnie funkcjonować, pracować i utrzymywać kontakty z najbliższymi. Początkowo taki stan rzeczy był trudny do zaakceptowania i wdrożenia, ale teraz, po prawie dwóch latach te zmiany zaczęły wchodzić nam w krew.
Jedną z najbardziej zauważalnych zmian od 2020 roku jest znaczna migracja klientów offline do online a tym samym rozwój rynku e-commerce. Trend ten dalej się utrzymuje i w nadchodzącym roku na pewno nie osłabnie. Aby dopasować się do konsumentów, firmy zaczęły mocniej inwestować w kanał digital. Dla osób pracujących w marketingu internetowym takie zachowanie daje duże pole do popisu, jak również stawia wysokie wymagania, ponieważ konkurencja stale rośnie i każdy chce się wybić w nowym środowisku.
Niestety COVID-19 pociągnął za sobą również negatywne konsekwencje, takie jak mniejsze budżety od reklamodawców, uszczuplone portfele klientów i zmiany w konsumpcji mediów. Marketingowcy, szczególnie zajmujący się contentem, aby odnaleźć się w tych realiach, muszą skupić się na trzech najważniejszych obszarach, które w 2022 roku będą spełniać rolę filarów każdego działania. Są nimi:
1. PERSONALIZACJA
Po pierwsze - liczy się jednostka. Każdy chce czuć się wyjątkowo i mieć wrażenie, że oferta, którą ogląda, skierowana jest bezpośrednio do niego. Takie zachowania wynikają z emocji klientów, które są dla nich czymś osobistym, a te osobiste powiązania wplecione w odpowiedni content dają ogromne rezultaty. Konsumenci będą bardziej skłonni do zakupu towaru marek, które znają ich imię i historię zakupów, a następnie dostarczają im odpowiednie komunikaty. Podsumowując: personalizacja przekłada się na zysk!
Tutaj narzędziem, bez którego nie obędzie się żaden content marketingowiec jest mapa empatii. Pozwala ona lepiej zrozumieć swoich odbiorców, ich potrzeby, czego oczekują oraz co czują i myślą. Mapa empatii składa się z 6 obszarów oraz pytań pomocniczych i wygląda następująco:
W czasie tworzenia kampanii contentowych warto o nich pamiętać.
2. EMPATIA I ZAUFANIE
Po drugie – wszyscy jesteśmy ludźmi! W czasach kryzysu warto pamiętać, że po drugiej stronie jest człowiek, który w tym niepewnym czasie chciałby zobaczyć w firmach ludzkie twarze, a nie tylko logo i slogany. Marketer tworząc kampanie powinien umieć wejść w skórę klienta, odczytać jego emocje i przelać je na działania i produkty spełniające oczekiwania odbiorców i wzbudzające w nich zaufanie.
Dobrym przykładem firmy, która na początku pandemii stworzyła bardzo proste i krótkie wideo, wpisujące się w ten filar, jest Uber - "Uber Stop Moving".
Źródło: The "Uber Stop Moving" campaign - Uber
Innym przykładem są marki, które swoim działaniem niszczą środowisko naturalne i nie są w stanie tego zmienić, ALE mówią o tym wprost i starają się wspierać akcje ekologiczne równoważące ich działania. W ten sposób pokazują ludzką twarz i starają się wzbudzić zaufanie nie zakłamując czy wybielając rzeczywistości.
3. ZWINNOŚĆ I SKUTECZNOŚĆ W DZIAŁANIU
Po trzecie - najważniejsza jest elastyczność. Ostatnie dwa lata pokazały, że trzeba być gotowym na wszystko. W swoich działaniach marketingowcy i firmy muszą płynnie dopasowywać się do sytuacji i zostawiać margines bezpieczeństwa na nieprzewidziane zdarzenia.
Odbiorcy oczekują konkretów. Akcje muszą być specyficzne i nastawione na rezultaty. Przykładem kampanii, które najlepiej odnajdują się w trzecim filarze są akcje RTM (Real Time Marketing), połączone działaniami content marketingowymi. Te dwa elementy nie powinny się wykluczać, ponieważ z szybką reakcją w parze musi iść chwytliwy tekst, który zostanie zapamiętany.
„A Ty, gdzie byś się wybrał śpiulkoLOTem? ✈️💤”
Źródło: LOT Polish Airlines - https://www.facebook.com/PllLOT/photos/a.357376010937/10157969415545938/?type=3
Tworząc kampanie Contentowe w 2022 roku powinniśmy mieć z tyłu głowy te 3 najważniejsze filary. Personalizacja, empatia, zwinność. Bez tego nasze działania odbiją się od odbiorców i nie będą przynosić efektów. Nie jest to proste zadanie i wymaga dużego zaangażowania. Jednak jest ono wykonalne! Jako Contentive codziennie radzimy sobie z wyzwaniami, które wymagają od nas stosowania tych trzech filarów. Jeśli chcesz, aby twoje artykuły i akcje contentowe wybiły się w 2022 roku ponad konkurencję, napisz do nas, a my stworzymy dla Ciebie spersonalizowaną, dostosowaną do odbiorcy i skuteczną kampanię.