Siedem złotych zasad content marketingu
Autor: Karolina Piguła, Junior Account Assistant
Czas na przeczytanie: 3 minuty
Obecnie internauci nie są już otwarci na bezpośrednie reklamy, w przeciwieństwie do ubiegłych lat, kiedy to promowanie się marek w internecie było nowym zjawiskiem. Dziś użytkownicy unikają konwencjonalnych reklam i zamiast nich wolą być odbiorcami wartościowych treści, recenzji oraz artykułów branżowych. Właśnie dlatego marketing treści (z ang. content marketing) jest jednym z głównych trendów we współczesnym marketingu online. Niektórzy eksperci uważają nawet, że ta strategia może całkowicie zastąpić reklamę[1]. Mimo to nadal część marketerów nie wie, jak skutecznie wykorzystać content marketing. Z tego względu opracowaliśmy gotową listę wskazówek, które pomogą Ci wdrożyć skuteczną strategię marketingu treści.
Content marketing to technika polegająca na projektowaniu, tworzeniu i dystrybucji materiałów, których celem jest promocja i rozwój działalności firmy. Zdecydowaną zaletą content marketingu jest fakt, że kosztuje on znacznie mniej niż tradycyjny marketing, jednocześnie generując nawet trzykrotnie więcej leadów[2]. Ponadto jest to preferowany sposób pozyskiwania wiadomości o firmie przez większość internautów, ponieważ aż 70% użytkowników woli uzyskać informacje z profesjonalnego artykułu niż z reklamy[3]. Nie dziwi zatem fakt, że 90% organizacji na całym świecie aktywnie korzysta z różnego rodzaju treści w swoich działaniach marketingowych[4].
Publikowanie znacznej ilości contentu nie wpływa jednak automatycznie na jakość marketingu. Jeżeli zatem chcesz udzielać internautom odpowiedzi na nurtujące ich pytania lub dostarczać im naprawdę wartościowych informacji, a jednocześnie skutecznie pozycjonować własną markę, poznaj siedem złotych zasad tworzenia odpowiedniego i zrównoważonego contentu.
1. Zidentyfikuj swój cel
Pierwszym krokiem w marketingu treści jest określenie celu: dla kogo powstała Twoja marka? Czy Twoje publikacje powinny utrzymać odbiorców, generować sprzedaż, czy może realizować oba cele? Interesuje Cię relacja B2B czy B2C? Celów może być wiele i będą one warunkować sposób, w jaki rozwinie się Twój content marketing.
Aby skutecznie określić swoje cele, nie wahaj się tworzyć person, czyli fikcyjnych wizerunków idealnego klienta. Znając dokładnie nawyki i problemy swoich odbiorców, będziesz w stanie sprostać ich potrzebom i oczekiwaniom. Zadaj sobie właściwe pytania, ponieważ określenie person warunkuje resztę procesu. Im więcej cech charakterystycznych odbiorcy określisz, tym bardziej Twoje treści będą precyzyjne, spersonalizowane, a dzięki temu skuteczne[5].
2. Zdefiniuj swoją „linię redakcyjną”
Zadbaj o swój przekaz, koncentrując się na tworzeniu treści, które będą dostarczać przydatnych informacji Twoim odbiorcom, czyli potencjalnym klientom. Linia redakcyjna powinna być spójna z Twoim wizerunkiem, branżą, w której działasz oraz oczywiście interesować adresatów. Jednocześnie powinna określać ton wypowiedzi, zakres tematów, którymi należy się zająć, a także definiować wartość, jaką będą generowały publikowane przez Ciebie materiały.
Twój content powinien Cię wyróżniać i zainteresować odbiorców. Aby to osiągnąć, każdy element publikowanych treści powinien rozwiązywać problemy czytelnika, odpowiadając na jego pytania, oferując przydatne informacje i wskazówki, a jednocześnie umożliwiać mu zapoznanie się z Twoją ofertą[6].
3. Obserwuj konkurencję
Aby lepiej zrozumieć swój cel i tworzyć wysokiej jakości publikacje, radzimy przeprowadzić analizę konkurencji. Pozwoli Ci to zaobserwować, co oferują inne firmy, jakie tematy poruszają i przede wszystkim, w jakiej formie je udostępniają. Dzięki temu będziesz mógł poznać pojawiające się trendy, zidentyfikować tematy, które są interesujące dla czytelników, a tym samym odkryć nowe formy dystrybucji contentu.
Subskrybuj biuletyny, śledź specjalistyczne konta w sieciach społecznościowych, bierz udział w konferencjach, przyglądaj się liderom rynku, ale nie zaniedbuj bardzo pomysłowych małych graczy i inspiruj się do tworzenia niesztampowych kampanii marketingowych[7].
4. Korzystaj z wielu dostępnych formatów
Zaledwie kilka sekund wystarczy użytkownikowi, aby podjąć decyzję, czy zapoznać się z udostępnionymi przez Ciebie treściami[8]. Dlatego tak ważne jest, aby forma przekazu była dla odbiorców atrakcyjna. Liczy się różnorodność. Uzupełnij swój artykuł nie tylko zdjęciami, ale także grafikami, diagramami, tabelami, podcastami, filmami i cytatami. Dzięki elementom wizualnym zwiększasz szanse na przyciągnięcie uwagi czytelnika: z jednej strony użytkownicy łatwiej udostępniają grafiki w mediach społecznościowych, z drugiej strony obrazy stanowią skuteczną, wizualną atrakcję[9].
Często tworzenie obrazu lub grafiki jest mniej czasochłonne niż pisanie długiego tekstu. Pamiętaj jednak, aby za każdym razem krótko wyjaśnić, co przedstawia dany element na stronie, aby nie zmuszać czytelnika do zbyt długiego zastanawiania się nad przekazem.
5. Zautomatyzuj swoje działania
Proces tworzenia treści obejmuje burzę mózgów, publikowanie, dokumentowanie, pisanie, tworzenie ilustracji i wprowadzanie poprawek. W content marketingu bardzo łatwo stracić kontrolę nad organizacją tematów i planowaniem. Twoja strategia powinna być długofalowa, co oznacza, że istotne jest, aby materiały były tworzone w sposób zorganizowany i regularny. Zdecydowanie dużo łatwiej jest zarządzać tym procesem z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania.
Automatyzacja umożliwia zachowanie regularności w publikacji materiałów i sprawia, że praca nad contentem jest bardziej wydajna. Jednocześnie treść zostanie automatycznie skierowana do odpowiedniej grupy odbiorców, będących na określonych etapach ścieżki zakupowej[10].
6. Mierz i dostosowuj
Analiza efektów kampanii marketingowej jest niezwykle istotna. Pozwala odpowiednio zarządzać i optymalizować strategię treści, a ponadto podejmować trafne i szybkie decyzje. Istotne jest, aby korzystać z takiego narzędzia do raportowania, które będzie odpowiadało Twoim potrzebom. Liczba odsłon, średni czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń, zasięg w mediach społecznościowych i wiele innych danych pozwolą Ci dowiedzieć się, skąd pochodzą Twoi potencjalni klienci, które materiały spełniają swoje zadanie i ograniczyć inwestycje, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów[11].
7. Rozpowszechniaj swoje treści
Istnieje wiele metod udostępniania i promowanie treści, które możesz wdrożyć podczas realizacji kampanii content marketingowej. Do dyspozycji masz między innymi portale społecznościowe, a także serwisy i fora branżowe. Zastanów się, za pomocą którego medium najskuteczniej dotrzesz do swoich odbiorców. Skoncentruj się na jakości, a nie na ilości, a następnie rozszerzaj zakres w miarę postępów. Istotne jest jednak, aby publikowane komunikaty były spójne z wizerunkiem Twojej marki, niezależnie od kanału dystrybucji[12].
Możesz wykorzystać swój newsletter i subskrybentów do rozpowszechniania materiałów, zwłaszcza, aby zachęcić ich do udostępniania treści znajomym. Równie skutecznym środkiem promocji mogą okazać się wpisy gościnne na innych blogach, czy wymiana linków z wpływowymi witrynami. Analiza mediów, na których udzielają się Twoi potencjalni klienci, pozwala także znaleźć nowe pomysły na treści, zobaczyć, jakie formy są najbardziej wpływowe i być może odkryć nowe rodzaje ekspresji, których dotychczas nie znałeś.
Stwórz strategię dystrybucji treści i rozwijaj swój biznes
Marketing treści pozwala zwiększyć widoczność firmy w internecie, generować wysokiej jakości ruch na stronie, budować silny wizerunek marki, a tym samym pozyskiwać nowych klientów przy jednoczesnym zachowaniu lojalności obecnych. Spójność i holistyczny charakter to dwa kluczowe czynniki w tworzeniu contentu. Warto skupić się na temacie, a nie na kanale komunikacji. Zaufaj naszym wskazówkom, staraj się poznać swoich docelowych odbiorców, zaspokajaj ich potrzeby i rozwiązuj ich problemy, aby realizować swoje cele biznesowe. Jeżeli potrzebujesz wsparcia profesjonalistów, którzy pomogą Ci stworzyć skuteczną kampanię content marketingową – skontaktuj się z nami i ciesz się zwiększoną wydajnością każdego publikowanego przez Ciebie tekstu.
[1] https://www.leadboxer.com/blog/content-marketing-will-replace-traditional-advertising/
[2] https://contentmarketinginstitute.com/2012/06/justify-content-marketing-cost/
[3] https://www.demandmetric.com/content/content-marketing-infographic
[5] https://contentmarketinginstitute.com/2020/02/content-marketing-goals-business/
[6] https://your-comics.com/en/article/definite-a-line-editorial-25.html
[7] https://contentmarketinginstitute.com/2017/10/competitive-content-marketing-analysis/
[8] https://www.socialmediatoday.com/content/power-first-impressions-and-branding
[9] https://www.brafton.com/blog/graphics/what-does-a-graphic-designer-do/
[10] https://blog.marketo.com/2018/04/content-marketing-marketing-automation-go-hand-hand.html
[11] https://blog.hubspot.com/marketing/content-marketing-tips?toc-variant-b=
[12] https://blog.hubspot.com/marketing/content-marketing-tips?toc-variant-b=