Reklama jak kameleon, czyli czym są reklamy natywne?
Autor: Karolina Bromboszcz, Publisher Manager
Czas na przeczytanie: 3 minuty
Natywny format reklamowy jest tym kanałem marketingowym, który w dzisiejszych czasach odnosi coraz większe sukcesy. Jak wskazuje Business Insider, w 2021 roku przychody generowane przez reklamy natywne w samych tylko Stanach Zjednoczonych będą stanowiły około 74% wszystkich przychodów uzyskiwanym dzięki reklamom online[1]. Nie ulega zatem wątpliwości, że warto przyjrzeć się bliżej charakterystyce tej popularnej formy reklamy.
Koncepcja reklamy natywnej w Polsce pojawiła się w 2012 roku, jako reakcja reklamodawców i wydawców reklam internetowych na masowe wykorzystywanie przez internautów narzędzi do blokowania reklam oraz utratę wydajności dotychczasowych formatów reklamowych. To zjawisko potocznie nazywane jest ślepotą bannerową. Tradycyjne reklamy bannerowe pod względem treści i formy zaczęły przybierać coraz bardziej inwazyjną postać, przez co użytkownicy przyzwyczaili się do ich obecności, a marketerom zdecydowanie trudniej było skutecznie przyciągać nimi uwagę.
Próbowano znaleźć mniej nachalny sposób, umożliwiający prezentowanie reklam w harmonii graficznej z natywną (oryginalną) zawartością witryny, aby reklama stanowiła dyskretny dodatek do strony, ale jednocześnie była odpowiednio widoczna. Rozwiązaniem okazała się reklama natywna.
Reklama natywna — co to właściwie jest?
To, co odróżnia reklamę natywną od innych reklam, które możemy znaleźć podczas przeglądania stron internetowych, to zdolność dostosowania się do środowiska witryny. Reklamy natywne wykorzystują szatę graficzną strony internetowej, na której zostaną umieszczone. Zarówno tekst, jak i każdy element graficzny są opracowane w taki sposób, aby reklama przypominała otaczającą ją treść zawartą w witrynie. Reklamy natywne z natury nie są krzykliwe, nie przeszkadzają w przeglądaniu strony i oferują reklamodawcom wydajność, która była wcześniej niemożliwa do osiągnięcia za pomocą reklam displayowych. Reklama natywna doskonale wpisuje się w nawyki czytelnicze użytkowników.
Jak działa reklama natywna?
W przeciwieństwie do tradycyjnych banerów reklamowych, reklamy natywne, muszą być dostosowane zarówno wizualnie, jak i pod względem treści do środowiska, w którym mają zostać umieszczone. Chociaż podobnie jak standardowe reklamy, są automatycznie wyświetlane przez odpowiedni algorytm reklamowy, nakład pracy wymagany do przeprowadzenia kampanii natywnych jest znacznie większy niż w przypadku kampanii reklam displayowych. Wynika to z faktu, że zarówno tworzenie treści, jak również ich dystrybucja i optymalizacja są znacznie bardziej złożone.
Podstawa reklamy natywnej: CONTENT
Reklama natywna to element szeroko rozumianego content marketingu. Stanowi jeden ze sposobów dystrybucji treści przez marketerów i przekształca reklamę w bardziej redakcyjny artykuł. Treść reklamy musi zostać dostosowana do medium wydawcy, aby blokerom reklam trudno było odróżnić treści reklamowe od podstawowych. Nie ulega zatem wątpliwości, że sednem reklamy natywnej jest treść i to na niej marketerzy powinni skupić swoją uwagę.
Istnieje wiele rodzajów treści, które można tworzyć w ramach reklam natywnych: zdjęcia, filmy, porady, czy chociażby tutoriale. Często wykorzystywanym narzędziem są też artykuły natywne czy sponsorowane. Jednak to przede wszystkim rodzaj dostępnej witryny będzie decydował o wyborze formatu reklamy. We wszystkich przypadkach niezbędna jest atrakcyjna i kreatywna treść. Reklama ma nie tylko prezentować markę, czy produkt, ale przede wszystkim generować wartość dodaną dla internautów. To właśnie sprawi, że użytkownicy będą zainteresowani reklamą, a być może nawet będą chcieli podzielić się nią z innymi osobami, umożliwiając tym samym dotarcie do szerszego grona odbiorców.
Zalety reklamy natywnej
Dzięki naturalnej integracji ze stroną, reklama natywna daje dużą szansę nie tylko na to, by użytkownik ją zauważył ją, ale także by kliknął w przekaz i odebrał go w pozytywny sposób. Tym samym wyraźnie różni się od klasycznych formatów reklamowych, takich jak banery czy pop-upy, które przez internautów są uważane za nachalne i irytujące, a przez to zazwyczaj są po prostu ignorowane. Reklamy natywne nie tylko na ogół mają wyższy współczynnik klikalności, ale też często mają pozytywny wpływ na wizerunek i akceptację marki lub firmy. Co ważne, ta subtelna i dyskretna forma reklamy jest szczególnie skuteczna na urządzeniach mobilnych[2].
Reklama natywna umożliwia dotarcie do potencjalnych klientów we właściwym czasie i miejscu
Wszystko wskazuje na to, że reklama natywna ma przed sobą świetlaną przyszłość. Ciągły postęp w nowych technologiach informacyjnych i komunikacyjnych (NICT) sprawia, że jest ona atrakcyjna i zdecydowanie bardziej akceptowana przez internautów. Niezbędne jest jednak odpowiedzialne podejście do organizacji kampanii reklamy natywnej. Kluczem do sukcesu jest wybranie odpowiedniego miejsca do publikacji reklamy i opracowanie adekwatnej treści. Istotne jest, aby takie kampanie trafiły do odpowiednich mediów, związanych z promowanym produktem/usługą.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o oferowanych przez nas rozwiązaniach reklamy natywnej i content marketingu – zapraszamy do kontaktu. W Contentive zależy nam na maksymalizacji efektu, dlatego planując i przeprowadzając kampanie, wykorzystujemy szereg dostępnych platform o światowym zasięgu. Badamy, weryfikujemy, mierzymy i optymalizujemy efekty reklam natywnych, abyś mógł realizować swoje cele biznesowe.
[1] https://www.businessinsider.com/the-native-ad-report-forecasts-2016-5?IR=T
[2] https://contentmarketinginstitute.com/2018/02/mobile-native-advertising/