Przepis na skuteczny Real Time Marketing
Autor: Karolina Bromboszcz, Publisher Manager
Czas na przeczytanie: 3 minuty
PĘD – słowo kluczowe w dzisiejszych czasach. Żyjemy szybko, często w biegu, nie mamy czasu analizować wszystkich zdarzeń, czytać długich artykułów i zastanawiać się nad wieloma sprawami. Aby być na bieżąco z tym co nas interesuje, śledzimy ludzi oraz firmy na Social Mediach. Stąd czerpiemy wiele informacji. W takim środowisku jednym z bardziej skutecznych i trafiających idealnie w punkt działań marketingowych są kampanie RTM, czyli Real-Time Marketingowe.
Kilka słów o RTM-ach
Real-time marketing, czyli marketing realizowany w czasie rzeczywistym, to najprościej mówiąc szybkie, skuteczne i kreatywne przedstawienie/skomentowanie aktualnej sytuacji lub wydarzenia oraz często powiązanie go w pewien sposób ze swoją firmą/marką/produktem. Reakcja marketera w takiej sytuacji ma kluczowe znaczenie. Z jednej strony pokazuje ludzką twarz marki to, że interesuje się światem wokół niej. Natomiast z drugiej strony RTM-y żyją tylko chwilę i rządzi tu zasada kto pierwszy (i bardziej trafny), ten lepszy – ten się wybije i może nawet jego kreacja pójdzie viralowo. Dobre kampanie RTM potrafią niewielkim kosztem dotrzeć do setek tysięcy osób, jednak co ważne, przed ich wypuszczeniem trudno jest przewidywać rezultat, jaki osiągną. Dlatego trzeba próbować, gdy tylko jest dobra okazja.
Przykład 1: ALDI - Krakowski Lagun – czyli nazwa bliżej nieokreślonego stworzenia, które wisiało na drzewie w Krakowie
Źródło: https://www.facebook.com/aldipolska/photos/a.110123843686625/494798715219134/
Content w Real-Time Marketingu
Choć mogłoby się wydawać, że najważniejszym czynnikiem w RTM jest czas, na równi z nim musi iść dobre copy i kreacja. Bez tego ciężko o zaangażowanie odbiorców.
RTM ma być odpowiedzią na zdarzenia, które właśnie miały miejsce i były trudne do przewidzenia. Natomiast w content marketingu bardzo ważne jest długoterminowe planowanie działań. Więc jak połączyć te dwa elementy, by stworzyć najlepsze RTM-y?
Przykład 2: IKEA - Młodzieżowe Słowo Roku 2021 – ŚPIULKOLOT
Źródło: https://www.facebook.com/IKEApl/photos/a.387262252478/10159232502922479/
Po pierwsze: rozeznaj teren!
Pamiętaj o tym, że wiele rzeczy można przewidzieć i również zaplanować. Dobrym przykładem są tutaj mecze piłki nożnej. Są tylko 3 możliwe scenariusze końca: wygrywamy, przegrywamy lub będzie remis. Możesz przygotować się wcześniej na każdą ewentualność. We wszelkich zawodach i konkursach również zawsze będzie jakiś zwycięzca. Oczywiście łatwiej jest, gdy ilość startujących zawodników jest niewielka, wtedy wystarczy tylko przygotować się na kilka możliwości.
Po drugie: skup się na emocjach!
Jeśli wydarzy się coś, czego nie dało się przewidzieć, stwórz takie copy, które dodatkowo nakręci wrażenia. Ważny jest tutaj chwytliwy i wyróżniający się wstęp lub początek wpisu. Sama kreacja powinna być prosta w odbiorze, aby komunikat mógł trafić do jak najszerszej publiczności. Dobrze zrobiony RTM sprawi, że sam przekaz pójdzie viralowo, chybiony przejdzie bez echa.
Przykład 3: IKEA - W 2020 roku znany młodzieniec z Wielkiej Brytanii rzekł: “Mówię do was jako Harry, a nie jako książę”.
Źródło: https://www.facebook.com/IKEApl/photos/a.387262252478/10157468804737479/
Real Time Marketing a marketing kontekstowy
Marketing kontekstowy to dostarczanie dopasowanych treści do odpowiednich osób we właściwym czasie. Często te działania są mylone z RTM, co jest dużym błędem. Poniżej przedstawiamy najważniejsze różnice:
- RTM-ów nie zaplanujesz. Marketing kontekstowy - tak.
- RTM nie nawiązuje do wydarzeń powtarzających się lub znanych z wyprzedzeniem. Często święta, tradycje i zwyczaje są rozumiane jako RTM, a to wciąż marketing kontekstowy.
- RTM żyje krótko, a później jest już nieaktualny. Marketing kontekstowy może być prowadzony przez dłuższy czas.
Dlaczego warto robić RTM?
Powodów, dla których warto robić kampanie w czasie rzeczywistym padło już kilka w tym artykule. Najważniejszy z nich to oczywiście możliwość zbudowania ogromnych zasięgów niewielkim kosztem. Poza tym, warto również wspomnieć o takich zaletach jak:
- zwiększenie zaangażowania i polepszenie kontaktu z grupą odbiorców
- zwiększenie liczby obserwujących
- zróżnicowanie swoich treści na stronie lub social mediach
- przebicie się przez szum informacyjny i zwrócenie uwagi na swoją firmę/produkt
- bycie na fali i zwiększenie poczucia zaangażowania marki w otaczający ją świat
Przykład 4: McDonald’s – obraz Banksy’ego
Źródło: https://www.facebook.com/McDonaldsAustria/photos/a.218256321530929/1985159431507267/?type=3&theater
Oczywiście nie samym Real-Time Marketingiem człowiek żyje. Należy pamiętać, że nie można całej strategii marketingowej opierać na działaniach nagłych i mało przewidywalnych. Sprawią one, że ogólny przekaz marki będzie niespójny, a sam proces planowania - niemożliwy do zrealizowania, przez co firma może być mało wiarygodna dla odbiorcy.
Niemniej RTM bardzo dobrze pasuje do każdego planu content marketingowego i warto korzystać z niego, gdy tylko nadarzy się dobra okazja. Może akurat ta jedna trafiona kreacja wybije twoją firmę i zyskasz dzięki temu ogromną liczbę nowych klientów.