Mierzenie skuteczności content marketingu z Google Analytics: 6 najważniejszych wskaźników
Autor: Karolina Piguła, Junior Account Assistant
Czas na przeczytanie: 4 minuty
Współczesny świat online daje bardzo szerokie możliwości mierzenia skuteczności realizowanych działań. Nie inaczej jest z marketingiem treści. Marketerzy i właściciele firm gorliwie mierzą swoje wysiłki marketingowe, co pozwala im dużo sprawniej rozwiązywać problemy, zwiększać współczynniki konwersji i w rezultacie efektywnie sprzedawać. Śledząc kilka ważnych wskaźników, można dowiedzieć się, które działania kontynuować, a których powinniśmy zaprzestać. Pojawia się jednak pytanie: jakie wskaźniki w content marketingu warto mierzyć? I jak to robić? Podpowiadamy.
Dziś, aby zaistnieć w Internecie i przyciągnąć uwagę docelowych odbiorców, konieczne jest tworzenie wysokiej jakości treści. Nie wystarczy jednak ich tworzyć, publikować i czekać z nadzieją na rezultaty. Udane kampanie to te, które śledzą podstawowe wskaźniki marketingu cyfrowego i wykorzystują je do ciągłego doskonalenia i ulepszania. Śledząc odpowiednie wskaźniki, można ocenić wartość działań marketingu treści, a tym samym na bieżąco korygować realizowane kampanie w celu uzyskania lepszych wyników.
Content marketing: jakie wskaźniki monitorować?
Aby efektywnie monitorować skuteczność marketingu treści, w pierwszej kolejności warto wybrać wskaźniki wydajności, które będą śledzone i analizowane, a następnie na ich podstawie ulepszać wszelkie działania. Wskaźniki to zmienne, które będą informowały o wydajności treści, a tym samym stanowiły źródło informacji o stopniu realizacji celu kampanii marketingowej. Rozpoczynając przygodę z analizowaniem wskaźników, warto rozpocząć od tych najbardziej dostępnych, czyli od danych, jakie możesz uzyskać ze swojej strony internetowej.
Jednym z powszechnych narzędzi do pozyskiwania informacji o wskaźnikach jest Google Analytics, czyli bezpłatna usługa do analizy odbiorców stron i sklepów internetowych lub aplikacji. Obecnie z Google Analytics korzysta ponad 30 milionów witryn na całym świecie[1]. Rejestracja w Google Analytics jest łatwa, bezpłatna i zajmuje tylko kilka minut, a dzięki temu narzędziu możesz mieć dostęp do wielu istotnych danych statystycznych. Wśród nich znajdziesz sześć kluczowych, które teraz krótko omówimy:
1. Współczynnik odrzuceń
Współczynnik odrzuceń odpowiada proporcji internautów, którzy opuszczają Twoją stronę bezpośrednio po wejściu na nią, aby powrócić do wyników oferowanych przez wyszukiwarkę. Bardzo ważne jest, aby maksymalnie zmniejszyć ten wskaźnik. Im wyższy współczynnik odrzuceń, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że Twoja witryna zostanie wyróżniona przez wyszukiwarkę.
2. Czas trwania sesji
Czas trwania sesji, zwany również czasem spędzonym na stronie pozwala zweryfikować, czy użytkownicy czytają treści w całości, a zatem czy content jest dla nich interesujący. Jeśli internauci szybko opuszczają stronę internetową, jest to znak, że oferowane treści nie są dobrej jakości lub nie mają związku z treścią ich wyszukiwania.
3. Leady
Stosunek ruchu do potencjalnych klientów wydaje się trudny do zmierzenia. W rzeczywistości jest to po prostu odsetek odwiedzających, który zamieni się w potencjalnych klientów. To prawdopodobnie jeden z najważniejszych wskaźników wszelkich działań marketingowych. Dzięki niemu dowiesz się, ile przychodu generują Twoje treści. Im więcej potencjalnych klientów uzyskasz dzięki swoim treściom, tym większe prawdopodobieństwo, że dokonasz sprzedaży. Jeśli Twoje treści nie generują leadów, Twoja strategia marketingowa powinna zostać zweryfikowana i odpowiednio dostosowana.
4. Liczba wyświetlanych stron
Istotne jest, jak długo użytkownicy pozostają na Twojej stronie, jednak równie ważna jest liczba wyświetlanych stron w domenie. Te dane pozwalają dowiedzieć się, które artykuły są najczęściej czytane. W celu przyciągnięcia odwiedzających do określonych lokalizacji dobrą praktyką jest umieszczanie w witrynie wewnętrznych linków, które prowadzą użytkownika do odpowiednich informacji.
5. Współczynnik konwersji
Współczynnik konwersji powinien być zawsze rozpatrywany w odniesieniu do celów kampanii marketingowej. Pozwoli to określić liczbę oczekiwanych zachowań użytkowników, które zrealizowały się w określonym czasie. Przykładem takich działań może być zakup produktu, zapisanie się do newslettera, przeczytanie artykułu, czy przesłanie zapytania za pomocą formularza kontaktowego. Współczynniki konwersji różnią się znacznie w zależności od branży, ale zwykle oscylują w granicach 2 i 3 procent. Świetnym wynikiem będzie, jeżeli Twój współczynnik konwersji wyniesie około 5 procent[2].
6. Unikalni użytkownicy i osoby powracające
Unikalni użytkownicy, to osoby, które odwiedzają witrynę w określonym czasie. Każdy użytkownik jest liczony tylko raz. Jest to najlepszy wskaźnik określający ogólny ruch na stronie internetowej i bardzo charakterystyczny miernik skuteczności treści marketingowych. Istotne jest jednak, aby mierzyć także liczbę internautów, którzy wracają na Twoją stronę internetową i porównywać ją z liczbą unikalnych odsłon. Rosnąca liczba powracających czytelników jest znakiem, że Twoje treści są dla nich interesujące i angażujące.
Zaangażowanie w treści marketingowe
Dokonując pomiaru skuteczności content marketingu nie można pominąć bardzo istotnego miernika, jakim jest liczba udostępnień treści. Ten wskaźnik pozwala ocenić, czy publikowane przez Ciebie treści odpowiadają oczekiwaniom czytelników i są zgodne z Twoimi celami marketingowymi. Liczba udostępnień, komentarzy, czy reakcji na artykuł wskazuje, że Twoje treści wzbudziły zainteresowanie odbiorców, a tym samym są oni zainteresowani nawiązaniem z Tobą rozmowy. Ponadto udostępnienia zwiększą Twój zasięg i sprawią, że dotrzesz do osób, które mogły dotychczas nie słyszeć o Twoich treściach.
Dlaczego warto mierzyć skuteczność treści?
Dzięki tworzeniu i publikowaniu wysokiej jakości treści, osiągnięcie satysfakcjonujących wyników nie potrwa długo. Mierzenie omówionych wskaźników jest natomiast źródłem wielu korzyści, w szczególności:
- pozwala obiektywnie ocenić efektywność swoich działań,
- pomaga marketerom i właścicielom witryn w tworzeniu coraz ciekawszych treści oraz zachęca do ich regularnego publikowania,
- umożliwia zidentyfikowanie działań, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, a dzięki temu pozwala przeznaczyć czas i energię na tworzenie interesującej i angażującej dla czytelników treści.
Wskaźniki skuteczności marketingu są stosunkowo łatwe do wdrożenia i analizy. Jeżeli zastosujesz je w swojej codziennej pracy, będziesz mógł skutecznie mierzyć i weryfikować wydajność i efektywność swoich działań. Jeśli potrzebujesz rekomendacji lub po prostu nie masz czasu na prowadzenie analizy wskaźników, specjaliści Contentive są do Twojej dyspozycji. Skontaktuj się z nami, a my pomożemy Ci przekształcić Twój marketing treści w skuteczne narzędzie sprzedażowe.
[1] https://martech.org/as-google-analytics-turns-10-we-ask-how-many-websites-use-it/
[2] https://contentmarketinginstitute.com/2012/10/measuring-marketing-effectiveness-metrics/