Marketing szeptany
Autor: Karolina Bromboszcz, Content Executive & Publisher Support
Czas na przeczytanie: 3 minuty
Wraz z nadejściem Internetu ścieżka zakupowa klientów przeszła diametralną zmianę. Nie mamy już do czynienia z prostą linią prowadzącą od zbudowania świadomości o produkcie do jego zakupu. W grę wchodzi tutaj wszystko, co znajdziemy w Internecie; masa wszelakich opinii, ocen, filmów reklamujących i recenzujących, do których konsumenci mają dostęp na wyciągnięcie ręki. Świadomy klient zanim zdecyduje się na sfinalizowanie transakcji przejrzy najpierw większość informacji, które są mu dostępne, porówna detale i fakty i dopiero wtedy zdecyduje się za ewentualny zakup.
Aby wyróżnić się na tle konkurencji, marki prześcigają się w pomysłach na działania marketingowe eksponujące ich produkt spośród innych. Często jednak zapominają właśnie o zwykłych opiniach, które to mają największy wpływ na ostatni krok ścieżki zakupowej. Tutaj do pomocy wkracza właśnie marketing szeptany.
Czym jest marketing szeptany?
Marketing szeptany występuje pod różnymi nazwami:
- marketing plotek,
- WOMM (word of mouth marketing),
- buzz marketing,
- whisper marketing,
Każda z nich odnosi się do działań mających na celu przemycenie pozytywnego wrażenia o firmie i jej produktach w sposób naturalny i niewymuszony do grona jej potencjalnych odbiorców. Odbywa się to za pomocą wytworzenia pewnego szumu wokół konkretnego tematu wśród konsumentów, na m.in.: różnego rodzaju forach internetowych, grupach dyskusyjnych, fanpage’ach np. na Facebooku i stronach porównujących ceny z sekcją recenzji, czyli wszędzie tam gdzie możliwe jest dodanie opinii na temat danego produktu lub usługi.
Osoby zajmujące się marketingiem plotek stosują w tym celu komentarze, porady, wyjaśnienia i porównania, w których dodają nieinwazyjnie treści uzgodnione wcześniej z firmą. Do znalezienia tematów i wątków, na jakie chcemy trafić, aby wypromować nasz produkt, pomocne są narzędzia monitoringu Internetu jak np. Brand24. Dzięki nim łatwo namierzyć temat który jest aktualny, na czasie i włączyć się w dyskusję.
Zalety i korzyści marketingu plotek
Buzz marketing ma wiele zalet, a wśród nich:
- brak spamu – osoby zajmujące się WOMM włączają się do istniejących tematycznych dyskusji lub zakładają nowe wątki, by zachęcać użytkowników do wymiany opinii; wychodzą do klientów zainteresowanych już danym zagadnieniem i działają w zgodzie z ich zainteresowaniami,
- możliwość stworzenia raportów wizerunkowych – za pomocą marketingu szeptanego można przeprowadzić dodatkowo badanie segmentu marki i jej postrzeganie np. na tle konkurencji lub wyciągnąć wnioski na temat przytaczanych wad produktów i w przyszłości je poprawić.
- zwiększenie świadomości firmy – angażowanie się w dyskusje w danym temacie i przytoczenie nazwy produktu lub firmy (w pozytywnym świetle) sprawia, że zostaje on zapamiętany i jest później dobrze kojarzony.
Odpowiedź na pytanie czy warto stosować buzz marketing myślę, że przychodzi sama – TAK! Odpowiednio stworzone przekazy WOMM mogą przynieść marce wiele korzyści, często niedużym kosztem. Jeśli interesuje Cię wypróbowanie tego narzędzia w swojej firmie, a nie masz pomysłu od czego zacząć, napisz do nas! Chętnie pomożemy i wspólnie wyszepczemy do ucha potencjalnym klientom, najlepsze dla nich rozwiązania i produkty, z twojego asortymentu!