Kilka słów pisanych... o podcastach
Autor: Karolina Bromboszcz, Publisher Manager
Czas na przeczytanie: 4 minuty
Dawno dawno temu, tuż po tym jak nasze komputery jednak nie wybuchły, przestawiając datę na rok 2000, nikt nie wiedział, czym jest podcast. Słuchało się radia, albo sąsiada. Jednak wraz z rozwojem technologii oraz dzięki większej dostępności elektronicznych sprzętów domowych, takich jak komputery i laptopy z wbudowanymi mikrofonami, ludzie, którzy mieli ochotę dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem, uzyskali dostęp do całkiem nowego, unikalnego medium XXI wieku.
Aktualnie słowo podcast weszło już na stałe do języka polskiego i coraz częściej można na nie trafić w rozmowach czy przeglądając strony w Internecie. Nietrudno zauważyć także rosnącą popularność takiej formy komunikacji oraz rozrywki.
Wiele osób, jak również firm, stara się wykorzystać tę okazję do wybicia się przed innych i dotrzeć za pomocą tego medium do szerokiego grona odbiorców. Warto jednak zastanowić się, czy podcasty na pewno są dla każdego? Z czego wynika ich nagła popularność i czy warto się nimi bliżej zainteresować?
Ale zanim rozważymy plusy i minusy tego medium, kilka słów o nim samym.
Czym jest podcast?
Jeśli spędziłeś kiedyś imprezę rodzinną, siedząc obok starszego wujka, opowiadającego Ci historię o czasach swojej młodości, jak się żyło kiedyś w Polsce i był to głównie monolog, a samo opowiadanie wciągnęło Cię w pewien sposób… wiesz już, czym jest podcast (tyle, że ten był na żywo). Realnie pojęcie podcastu dotyczy nagrania audio (czasem połączonego z obrazem lub video) monologów lub dialogu 2-3 osób, które poruszają tematy według nich godne uwagi oraz takie, które ich zdaniem zaciekawią odbiorców.
Ze względu na formę przekazu podcasty różnią się od siebie treścią i formą. Możemy podzielić na:
- Opowiadane przez jedną osobę w formie monologu
- Dialog prowadzony między kilkoma osobami
- Blog
- Audycja amatorska
- Profesjonalna audycja radiowa
- Historia kilkuodcinkowa (czytana przez lektora)
Wśród podcastów, które budzą największe zainteresowanie można zaleźć:
- lifestylowe
- rozrywkowe
- naukowe
- edukacyjne
- biznesowe
- poświęcone nowym technologiom
Aby trafić do swojej grupy odbiorców, należy sprawdzić jakich rodzajów nagrań lubią słuchać i dobrać odpowiedni rodzaj, a następnie opakować go w ciekawą treść.
Dlaczego ludzie słuchają podcastów?
Powodów, dla których podcasty cieszą się tak dużym zainteresowaniem jest wiele, od zaspokojenia ciekawości po zrozumienie samego siebie, a także:
- Multitasking – nowe medium sprzyja wielozadaniowości, pozwalając jednocześnie słuchać interesujących treści jednocześnie sprzątając, gotując czy wykonując inne zadania.
- Edukacja – możliwość uczenia się nowych rzeczy i zdobywania wiedzy, która może być przyswajana w każdym miejscu i o każdej porze, nawet w czasie jazdy samochodem czy pracując w ogrodzie
- Ograniczenie ekranów – w czasach, gdy monitory i inne wyświetlacze otaczają nas dookoła, nowe medium audio stanowi rozrywkową alternatywę dla tych wizualnych, dając oczom czas na odpoczynek, jednocześnie gwarantując rozrywkę. Dodatkowo podcasty mają pozytywny wpływ na wyobraźnię, pobudzając tym samym mózg do działania.
- Wolność wyboru – duży wybór treści i formy gwarantuje użytkownikom dobieranie takich tematów, jakie ich interesują, nie ogranicza ich otrzymywanie informacji audio np. tylko z radia. Mogą posłuchać tego, czego chcą się dowiedzieć, a także od kogo, co jest szczególnie ważne dla ludzi posiadających swoje autorytety
- Inspiracja – każdemu czasem zabraknie weny i nie wie, w jakim kierunku dalej pokierować swoimi działaniami. Istnieje wiele podcastów skupiających się wokół tej tematyki, zawierających wywiady z właścicielami małych i dużych firm, aktywistami, poszukiwaczami przygód, które mogą pomóc przełamać chwilowy kryzys i popchnąć dalej do działania.
To tylko kilka z powodów, dla których ludzie decydują się na słuchanie podcastów, można je wymienić jeszcze więcej i każda z osób, która korzysta z tej formy przekazu również dodałaby swoje argumenty do tej listy.
A dlaczego nie słuchają?
Występują też powody, dla których ludzie nie korzystają z nowego medium przekazu. Tak samo, jak przesyt informacji, tak również zbyt duża ilość podcastów może przytłoczyć, szczególnie nowych odbiorców. Nie wiedzą oni jak zlokalizować interesujące ich treści, gdzie ich szukać, zaczynając tracić w tym wszystkim pewność swoich decyzji i często zniechęcając się, zanim jeszcze rozpoczną przygodę z podcastami.
Dlatego po stworzeniu przekazu audio, warto się zastanowić, zrobić research i dobrać odpowiednie miejsce do tematu. Ważne jest również, aby nakierowywać na treść swojego odbiorcę i zachęcić go do wysłuchania, tego co mamy mu do przekazania np. za pomocą kampanii natywnej.
Twoja firma, a podcasty – czy warto w nie inwestować?
Potęga słowa, od tego trzeba zacząć i mieć to w głowie. To właśnie słowo kreuje w głównej mierze, jak znane firmy i marki są odbierane przez swoich odbiorców. Szczególnie marketerzy wiedzą, że słowa ujęte w odpowiednią formę i dostosowane do grupy docelowej, potrafią skierować ludzi na odpowiednie tory. Treści audio, w których specjaliści i właściciele firm dzielą się swoją wiedzą, ciekawie opowiadają o tym co robią i przedstawiają to wszystko z pasją, są szczególnie doceniane przez słuchaczy. Wpływa to pozytywnie na wizerunek firmy, zwiększając przy tym jej rozpoznawalność i ocieplając wizerunek, co w dłuższym okresie może przełożyć się na zwiększanie sprzedaży i pozyskanie lojalnych klientów.
Odpowiadając więc na pytanie, czy warto inwestować w podcasty – WARTO. W momencie, gdy dane medium osiąga tak dużą popularność, jednoczenie zjednując sobie oddane grono odbiorców, warto spróbować swoich sił i wejść w ten świat. Każda osoba i firma ma coś ciekawego do opowiedzenia o sobie, a jeśli brakuje pomysłów zapraszamy do kontaktu z nami w Contentive. Zaproponujemy różne rozwiązania, dostarczymy koncepcję i wspólnie stworzymy interesujące i zaskakujące podcasty dopasowane do Twoich odbiorców.