W gąszczu marek - jak zwiększyć rozpoznawalność swojej firmy?
Autor: Karolina Piguła, Junior Account Assistant
Czas na przeczytanie: 5 minut
Zacznijmy od Point Of View: Masz świetny pomysł na nowy biznes, sprawdzoną grupę odbiorców i odpowiednie narzędzia. Wydawałoby się, że nie pozostaje nic innego, jak rozpocząć działania, ale gdzieś z tyłu głowy ciągle pojawia się myśl, że obecny rynek jest przesycony firmami o profilu podobnym do Twojej działalności. Co możesz zrobić, żeby wyróżnić się w gąszczu marek i wizerunkowo wyprzedzić konkurencję? Mamy dla Ciebie parę sprawdzonych rozwiązań.
1. Zastosuj zasadę 3B - branding, branding i jeszcze raz branding.
Dlaczego dobra identyfikacja wizualna marki jest tak ważna? Zróbmy mały eksperyment: Co widzisz na obrazku poniżej? Na pozór zwykła, szklana butelka. Jakie jest Twoje pierwsze skojarzenie? Do jakiej marki przypisujesz ten napój? To właśnie dzięki temu, że koncern konsekwentnie od początku kładł nacisk na identyfikację wizualną, butelka od razu kojarzy Ci się z Coca-Colą, a wielka czerwona, świąteczna ciężarówka i sympatyczny papa mikołaj to nieodłączny element corocznej świątecznej atmosfery.
Pewnie powiesz, że budżety marketingowe Coca Coli są tak duże, że nie można ich oszacować, ale nie zniechęcaj się - oni też kiedyś zaczynali.
Ważne jest clue, czyli przygotowanie spójnej identyfikacji, zwanej brandbookiem marki. Zacznij od logotypu, kolorystyki i elementów graficznych, które wykorzystasz w swojej komunikacji. Od początku pokazuj się odbiorcom w ten sam sposób, żeby Twój brand zapadał w pamięć. Nie zapominaj, że większość z Twoich potencjalnych klientów to wzrokowcy - ich uwaga automatycznie skupia się na warstwie graficznej, często pomijając komunikat tekstowy.
Stosuj te same elementy we wszystkich kanałach dystrybucji treści. Jeśli prowadzisz profil na Facebooku - dodaj w grafikach to samo tło, które masz na swojej stronie, stosuj tą samą czcionkę i komunikuj się w podobnym stylu. Ważne, żeby Twój odbiorca przyzwyczajał się do tego, jak wygląda Twoja marka i utrwalał jej wizerunek.
2. Pokaż się w Social Mediach
Facebook i Instagram to dwie najpopularniejsze i darmowe platformy społecznościowe. Użytkownicy wymieniają się tam opiniami, szukają marek, żeby sprawdzić ich wiarygodność, komentują, lajkują i udostępniają. A w dodatku spędzają tam średnio około 2 godziny dziennie. Warto więc poświęcić trochę czasu na stworzenie dobrego contentu.
Systematycznie udostępniaj treści - osoba, która będzie chciała sprawdzić Twoją markę i zobaczy ostatni post sprzed miesiąca prawdopodobnie pomyśli, że działalność jest zawieszona, bądź mało wiarygodna, dlatego bądź zawsze na bieżąco
Wejdź w interakcję ze swoim odbiorcą - pokaż „ludzką twarz” swojego brandu. Odpowiadając na komentarze i wiadomości podniesiesz swoją wiarygodność i wzbudzisz większe zaufanie swoich odbiorców, dzięki temu będziesz budził skojarzenie rzetelnej firmy.
Zadbaj o szczegóły, które wyróżnią Cię na tle konkurencji - spersonalizowane wiadomości, życzenia urodzinowe dla Twoich klientów - to detale, które jeszcze bardziej przybliżą Cię do odbiorcy, a on zostanie z Tobą na dłużej.
3. Wykorzystaj horyzontalne serwisy internetowe
Codziennie dziesiątki tysięcy internautów przegląda duże serwisy informacyjne, portale branżowe i strony lifestylowe. To świetne miejsce, żeby pokazać swój brand, na przykład przez publikację własnego artykułu. Taki dobrze napisany artykuł, który wykreuje w czytelniku potrzebę zakupową, z subtelnie wplecioną wzmianką o firmie, gwarantuje świetne efekty. Przykładem może być treść poradnikowa z propozycją konkretnych rozwiązań. Odpowiednio wykreowana narracja wzbudzi w czytelniku potrzebę, którą może zaspokoić korzystając z Twojej oferty.
Dodatkowo publikacja na wartościowych portalach będzie miała pozytywne przełożenie na pozycjonowanie Twojej witryny w wynikach wyszukiwania i dobrze wpłynie na SEO strony. Nie zapominaj również o dystrybucji treści, czyli wypromowaniu ich np. dzięki reklamie natywnej. Bo nawet najbardziej interesujący tekst nie dotrze do odbiorców bez skutecznej promocji.
4. Utrzymuj spójność w każdym aspekcie działania
Poza marketingiem internetowym warto inwestować w wizerunek również w realnym świecie. Zadbaj przede wszystkim o wysoką jakość customer service - to tam ludzie bezpośrednio stykają się z Twoją firmą i wyrabiają sobie opinię o marce.
Znajdź akcje społeczne zgodne z profilem Twojego brandu i zaangażuj się w działalność. Społeczna odpowiedzialność biznesu posiada szereg zalet, które ugruntują Twoją pozycję na rynku. Oprócz pozytywnego odbioru, możesz zyskać w oczach potencjalnych partnerów biznesowych oraz inwestorów. Marki zaangażowane społecznie są również lepiej postrzegane przez pracowników i przyszłych aplikujących kandydatów.
5. Bądź „Top of Mind” swojego klienta
W marketingowym żargonie „top-of-mind-awareness” jest czymś, do czego dąży każda marka. To trochę jak wygrana w totolotka!
W skrócie: to pierwszy brand, który przychodzi nam do głowy w związku z postawionym przez ankietera pytaniem. Przykład? Pomyśl o marce samochodów luksusowych. Która nazwa pierwsza przychodzi Ci do głowy? Mercedes? Porsche? Ferrari? Każda z nich jest znana i kojarzy się z pojęciem luksusu, dobrobytu i niezawodności. I właśnie to powinno być celem Twojej działalności w kierunku brand awareness - aspirowanie do miana Mercedesa, Porsche czy Ferrari w swojej kategorii!
Łatwo powiedzieć, trudniej wdrożyć? Słyszeliśmy to wiele razy. Dlatego budowanie świadomości Twojej marki powierz NAM! W Contentive wiemy, jak odpowiednio stworzyć strategię brand awarness. Dzięki zaawansowanej technologii i dobrze dobranym narzędziom content marketingowym pomożemy Ci wyprzedzić konkurencję. Porozmawiajmy o Twoich potrzebach.