Jak Cię widzą, tak Cię czytają
Autor: Karolina Bromboszcz, Publisher Manager
Czas na przeczytanie: 6 minut
Zrozumienie tego, jak ludzie czytają w sieci i szukają informacji, ma bardzo duże znaczenie dla projektowania treści. Bez tego wszystkie artykuły w Internecie byłyby pisane w taki sam sposób, jak książki, bo przecież, skoro ludzie czytają książki „linijka po linijce”, to na pewno tak samo zachowują się w wirtualnym świecie. Tylko, czy na pewno tak jest?
Już na samym początku warto rozwiać te wątpliwości. Jeden z najbardziej wpływowych badaczy w zakresie web usability - Jakob Nielsen, podsumowuje swoje odkrycia w następujący sposób:
Jak użytkownicy czytają w sieci? Nie czytają.
I choć taki krótki wniosek może być zaskakujący, jest on jak najbardziej prawdziwy.
Eyetracking, czyli okulografia
Ludzie w Internecie czytają słowo po słowie, ale dzieje się tak tylko wtedy, gdy są naprawdę zainteresowani treścią. Zazwyczaj przeglądają strony w poszukiwaniu wyróżnionych słów kluczowych, sensownych nagłówków, krótkich akapitów lub listy, którą można przeskanować. Dzieje się tak, ponieważ użytkownicy chcą w jak najkrótszym czasie znaleźć właśnie tę jedną, potrzebną im informację i pomijają to, co jest dla nich nieistotne. Z tych zachowań wyłania się pewien schemat, według którego strony w sieci skanowane są przez Internautów, o którym kilka słów poniżej.
Na przestrzeni lat przeprowadzono wiele badań, mających na celu sprawdzenie, w jaki sposób czytelnicy faktycznie czytają treści online. Jednym z rodzajów takich badań jest eyetracking. Polega ono na śledzeniu ruchu oczu użytkownika w celu sprawdzenia, na czym skupia się człowiek na stronie internetowej.
Jedno z pierwszych i najbardziej rozpowszechnionych badań eyetrackingowych zostało przeprowadzone w 2006 roku przez Nielsen Norman Group. Stwierdzono, że ludzie czytają treści internetowe według wzoru w kształcie litery F. W taki sposób prezentują się wyniki eksperymentu:
Źródło: https://www.nngroup.com/
- Kolor czerwony – miejsca, na których użytkownik skupił się najdłużej
- Kolor żółty – na tą część użytkownik poświęcił mniejszą ilość uwagi
- Kolor niebielski – treści przeskanowane wzrokiem, bez większego zainteresowania
Główny typ zachowania użytkownika podczas czytania obejmuje ruch oczu na ekranie w trzech unikalnych, choć powiązanych ze sobą komponentach:
- Górny pasek F - czytanie w ruchu poziomym, zazwyczaj w poprzek górnej części tekstu strony.
- Dolny pasek F - przesunięcie się nieco w dół strony, a następnie wznowienie czytania w drugim ruchu poziomym, który rozciąga się na krótszym obszarze, niż pierwszy ruch.
- Dolna część litery F - skanowanie lewej strony tekstu w ruchu pionowym.
Wyniki tych badań są kierunkowskazem dla każdego copywritera, który projektuje swoje treści. Dzięki nim wie, w jakich częściach testu powinien zawrzeć najważniejsze informacje, które chce przekazać swoim odbiorcom.
Ale to nie wszystko!
W miarę rozwoju technologii i sposobu funkcjonowania w Internecie, coraz częściej telefony komórkowe są przedkładane nad laptopy i komputery w celu poszukiwania informacji. Tutaj sposób, w jaki czytane są treści, może różnić się od klasycznego przeglądania Internetu na dużych ekranach.
Dlatego nie wolno zapominać o innych elementach, na które internauci również zwracają uwagę i stosować je, gdy jest ku temu okazja. Wśród nich można wymienić:
- nagłówki
- pogrubione elementy
- cytaty
- linki lub elementy podlinkowane
- zdjęcia i krótkie opisy pod nimi
- wstęp lub wnioski
- elementy wypunktowane (czyli właśnie ten fragment artykułu)
Skoro wiadomo, co należy stosować, to warto wiedzieć także, czego unikać w artykułach, aby odbiorcy zostali na dłużej, czyli:
- długich bloków tekstów
- zbędnych informacji i instrukcji
- treści trudnych do zrozumienia (pisanych dla zwykłego odbiorcy, a nie specjalisty w danej dziedzinie)
- tekstów czysto promocyjnych
- small talk’ów
Jak pisać, aby ludzie czytali?
Krótko, ciekawie i na temat!
Łatwo powiedzieć, trudniej zrealizować? Nie dla nas! W Contentive na co dzień tworzymy treści, które mają za zadanie trafić do odpowiednich odbiorców i zainteresować ich swoją tematyką. Korzystając z różnych produktów, takich jak Easy-bite content, artykuły natywne czy też e-commerce content oraz doświadczonych członków naszego zespołu, wspólnie możemy stworzyć treści przykuwające uwagę oraz wyróżniające na tle konkurencji. Napisz do nas lub zadzwoń i wspólnie stwórzmy najlepszy content dla twoich produktów i usług!