Fakty na temat strategii treści, które powinieneś znać
Autor: Karolina Bromboszcz, Publisher Manager
Czas na przeczytanie: 3 minuty
Opracowanie dobrej strategii treści jest kluczowym elementem sukcesu w marketingu online. Niezależnie od tego, czy chodzi o zyskanie widoczności i rozgłosu, tworzenie więzi z klientami, generowanie leadów, czy optymalizację konwersji. W dzisiejszych czasach przemyślana strategia treści jest kluczowa, w szczególności w relacjach B2B. Pozwala markom dopasować się do zmian w zachowaniu klientów oraz umożliwia kreowanie silnego i wyróżniającego się wizerunku. Czym jest zatem strategia contentowa i co warto o niej wiedzieć? O tym przeczytasz w poniższym artykule.
Content marketing polega na tworzeniu materiałów wysokiej jakości związanych z daną marką lub jej branżą, które będą stanowić wartość dla odbiorców. Treść może być rozpowszechniania wieloma kanałami komunikacji i przybierać różne formy. Jednak nie każda publikowana treść będzie stanowiła element strategii treści. Content, dla swojej skuteczności, powinien być dystrybuowany w sposób zaplanowany, w ustalonej częstotliwości wysyłania komunikatów i za pomocą odpowiednio dobranych kanałów. Nie można tego osiągnąć bez odpowiedniej strategii content marketingowej.
Czym jest strategia treści?
Strategię treści należy odróżnić od marketingu treści, który reprezentuje działanie polegające na promowaniu w określonym czasie i w różnych kanałach (blog, sieci społecznościowe, reklama natywna itp.) opracowywanych tekstów. Celem strategii treści jest planowanie, tworzenie i publikowanie istotnych i ważnych informacji o firmie, sprzedawanych przez nią produktach i usługach lub podejmowanych przez nią działaniach. Jej elementem często jest też dzielenie się wiedzą i edukowanie rynku. Z kolei tworzenie wysokiej jakości, atrakcyjnego, wartościowego i trafnego contentu ma za zadanie generować ruch w witrynie internetowej[1].
Po co tworzyć strategię treści?
Content marketing to niezwykle szeroka dziedzina, wymagająca dużych nakładów inwestycyjnych. Treści można bowiem tworzyć za pomocą różnych platform, takich jak blog, YouTube, czy portale społecznościowe. Ponadto rodzaj contentu, jaki można publikować, jest również bardzo zróżnicowany.
Do dyspozycji mamy między innymi artykuły (natywne i sponsorowane), posty, wywiady, webinary, infografiki, materiały wideo, zdjęcia, konkursy, gry, case study, podcasty, wpisy na Facebooku, Instagramie, czy LinkedIn i wiele innych. Każdy z tych materiałów może być z kolei publikowany za pomocą wielu kanałów i może spełniać inne cele w zależności od branży, w której działa dana marka oraz charakterystyki adresatów, do których kierowany jest przekaz[2].
Biorąc pod uwagę, jak wiele możliwości oferuje content marketing, niezwykle istotne jest opracowanie i wdrożenie strategii contentowej, aby móc osiągać zamierzone cele i wyniki biznesowe. Nie każda firma potrzebuje dużej i formalnej strategii content marketingowej. Warto jednak poświęcić czas na przemyślenie i określenie swoich celów, zasobów, przepływu pracy i wskaźników sukcesu, aby uniknąć inwestowania czasu i środków w nieefektywne działania i tworzenie nieskutecznych materiałów[3].
Co powinna zawierać strategia contentowa?
Celem strategii treści jest tworzenie znaczących, spójnych, angażujących i zrównoważonych treści. Aby opracować skuteczną strategię content marketingową, warto przemyśleć i zaplanować cztery istotne elementy:
1. Odbiorcy
Dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że proces tworzenia strategii treści należy rozpocząć od określenia person, czyli jej docelowych odbiorców oraz ich problemów. Warto możliwie jak najbardziej szczegółowo zastanowić się nad ich wątpliwościami, nawykami związanymi z konsumpcją informacji oraz centrami ich zainteresowań. Może okazać się, że w trakcie procesu powstanie kilka rodzajów person. Dzięki temu można dopasować różne formy tekstowe i kanały dystrybucji dla każdego typu odbiorców. Dzięki temu zyskasz możliwość zaangażowania wszystkich osób, które potencjalnie mogą stać się Twoimi klientami[4].
2. Forma
Kiedy twoje persony są zdefiniowane, wszystko staje się znacznie łatwiejsze, w tym między innymi wybór rodzaju treści. Zastanów się, jakich tekstów poszukuje Twoja persona, jakiego typu informacji i porad. Jeżeli wcześniej określisz swoich odbiorców, wybór rodzaju treści, będzie dla Ciebie oczywisty i spośród niezliczonych możliwości wybierzesz te właściwe[5].
3. Kategorie
Wiedząc z kim i za pomocą jakich kanałów będziesz rozmawiać, pora podjąć decyzję, o czym będziecie rozmawiać. Ułatwi Ci to planowanie kalendarza treści, w którym poszczególne tematy zostaną pogrupowane w trafnie zdefiniowane kategorie[6].
4. Kalendarz publikacji
Aby skutecznie dystrybuować content i odpowiednio zaplanować ich publikację warto wdrożyć do strategii content marketingowej skuteczne narzędzie planowania. Ustalenie, w jaki sposób stworzysz i opublikujesz content, może być trudnym zadaniem, jednak dla strategii treści ważne jest, aby wiedzieć, przez kogo treść zostanie opracowana oraz gdzie i kiedy będzie opublikowana. Opracowanie kalendarza redakcyjnego zapobiega powstawaniu bałaganu i pozwala zwizualizować przesłanie Twojej marki, dzięki któremu z czasem staniesz się autorytetem w danej branży[7].
Myśl globalnie
Pamiętaj, że celem Twoich tekstów jest niesienie pomocy potencjalnym klientom w rozwiązywaniu ich problemów, aby ostatecznie korzystali z Twoich usług lub zakupili Twoje produkty. Jeżeli będziesz publikował treści dotyczące przypadkowych tematów, bez całościowego obrazu, jest mało prawdopodobne (a nawet niemożliwe), że Twoja strategia treści i cały content marketing przyniesie oczekiwane rezultaty.
Nie zapominaj o optymalizacji!
Publikacja każdego rodzaju tekstów, niezależnie od tego, czy są to artykuły, posty, filmy, czy zdjęcia na blogu, YouTube, czy w odpowiednio dopasowanym serwisie tematycznym, wymaga odpowiedniej optymalizacji. Optymalizacja polega na pracy ze strategią słów kluczowych, aby skutecznie pozycjonować witrynę i umożliwić jak największej liczbie osób dotarcie do Twojej strony lub profilu. Istotne jest jednak znalezienie równowagi między jakością contentu a jego optymalizacją[8].
Weźmy za przykład ten artykuł, który czytasz, a który jest poświęcony tematyce strategii contentowej. Pisząc go, nie zgadywaliśmy, czy będzie to temat, który zainteresuje czytelników naszego bloga. Wręcz przeciwnie, jest to wybór czysto obiektywny, oparty na przeprowadzonej analizie słów kluczowych i danych statystycznych. Jak zatem sam możesz zauważyć, dzięki skutecznej optymalizacji możesz tworzyć teksty, które będą interesujące i przydatne dla Twoich odbiorców.
Stworzenie skutecznej strategii content marketingowej wymaga czasu, organizacji i kreatywności. Mamy nadzieję, że dzięki temu artykułowi wiesz, dlaczego warto opracować strategię treści i w jaki sposób możesz wdrożyć ją do Twoich działań w zakresie marketingu cyfrowego. W Contentive codziennie realizujemy dziesiątki kampanii marketingowych, kładąc szczególny nacisk na skuteczną dystrybucję artykułów i wpisów. Jeżeli poszukujesz partnera, któremu zależy na realizacji Twoich celów biznesowych, zapraszamy do kontaktu. Szerokie portfolio narzędzi i kanałów oraz korzystanie z nowoczesnych technologii pozwala nam skutecznie pozyskiwać klientów dla firm z całej Polski, a nawet świata!
[1] https://contentmarketinginstitute.com/2011/04/5-things-about-content-strategy/
[2] https://blog.hubspot.com/marketing/content-marketing-plan
[3] https://blog.frac.tl/content-strategy-vs-content-marketing
[4] https://www.zazzlemedia.co.uk/blog/8-things-in-content-strategy/#gref
[5] https://www.cmswire.com/content-strategy/7-steps-to-create-a-successful-content-strategy/
[7] https://blog.hubspot.com/marketing/content-marketing-plan