Elementy storytellingu w content marketingu
Autor: Karolina Bromboszcz, Publisher Manager
Czas na przeczytanie: 3 minuty
Dawno, dawno temu… Nie, to nie będzie bajka, choć to właśnie tak rozpoczynające się historie były kiedyś przez nas najchętniej czytane. Być może nawet częściej i bardziej dokładnie od dzisiejszych artykułów w sieci, które spotykamy na każdym rogu.
Storytelling, bo to o nim mowa w tym artykule, pod niektórymi względami przypomina właśnie takie opowieści z książek dla młodszych. Pojawia się w nich bohater, który musi pokonać jakieś trudności w swoim życiu i robi to; mimo problemów znajduje rozwiązanie. Te 3 elementy to właśnie podstawa storytellingu.
Każda historia składa się z…
- Bohatera
Tutaj mamy do wyboru trzy drogi, którymi może pójść autor. Bohaterem opowieści możesz być Ty, prowadzić narrację, która ma bardziej konfesyjny charakter. W ten sposób buduje się większe zaufanie czytelnika oraz autorytet.
Drugi sposób, w jaki można pisać to z perspektywy Twoich odbiorców. To oni będą główną postacią Twojej historii. Należy pamiętać, że do tego sposobu narracji potrzebna jest dobrze stworzona Persona, o którą będzie się opierać charakterystyka bohatera.
Trzecią drogą przedstawienia głównej postaci w historii jest oparcie go o przykłady innych ludzi – „Ona, On, Oni”. Przewagą jest tutaj budowanie zaufania przez dowód społeczny, nawiązując do czytelnika przez pokazanie doświadczeń, które przeszedł ktoś inny.
- Konfliktu
W naszej historii bohater staje przed wyzwaniem, w bajkach najczęściej było to pokonanie wielkiego i strasznego smoka, jednak w naszym normalnym, codziennym życiu postać smoka potrafią przybrać inne problemy. Przeszkoda, o której mowa może mieć charakter związany z utratą pracy, chorobą, wypadkiem lub inną sytuacją losową. Konflikt ma za zadanie pokazać, jak bohater zachowa się w danym momencie, jak zmienia siebie i swoją sytuację życiową poprzez wyzwanie. Element ten jest niezbędny w każdym przekazie, jego pominięcie spowoduje brak zaangażowania ze strony odbiorców.
Konflikt, aby był odpowiednio odebrany przez odbiorców, musi również z nimi rezonować i odpowiadać na ich problemy życiowe. Dotyczy to takich obszarów, jak:
- Problemy codzienne
- Strach
- Wartości
- Rozwiązania
Dochodzimy tutaj do punktu kulminacyjnego naszej opowieści, przedstawienia finału, czyli całościowego zakończenia. Bohaterowi udaje się pokonać wyzwanie i staje się kimś lepszym, kimś kogo warto naśladować i z kim większość chce się utożsamiać. Pojawia się tutaj również ważny z punktu biznesowego element, czyli wezwanie do działania (Call-to-action) i zachęcenie do dalszych akcji powiązanych z przedstawioną sytuacją.
Podsumowując: czy warto korzystać ze storytellingu w swoich działaniach marketingowych?
Jak najbardziej tak! Dobry storytelling potrafi przyciągnąć uwagę każdego, ponieważ:
- Liczby nie są zapamiętywane – ciekawe historie tak!
- Decyzje biznesowe, jak również zwykle decyzje zakupowe nie opierają się wyłącznie na logice, tutaj w grę często wchodzą również uczucia i emocje.
- Historie angażują odbiorców i pokazują im drogę do rozwiązania ich problemów, w przyjemny dla oka lub ucha sposób, dzięki czemu są chętnie naśladowane.
- Dobra opowieść zostaje na długo zapamiętana, a razem z nią marka, która ją stworzyła.
Jeśli masz okazję wpleść storytelling w komunikację ze swoimi odbiorcami, nie wahaj się. W Contentive mamy duże doświadczenie również na tym polu, więc gdyby słowa nie chciały do siebie pasować, a pomysły uciekały z głowy, napisz do nas: team@contentive.pl. Wspólnie na pewno stworzymy coś wartego zapamiętania na długo!
Na koniec przykład bardzo udanego storytellingu, który do dziś łapie za serca.