Chcesz, ale się wahasz? Zdradzamy tajniki współpracy z agencją marketingową
Autor: Karolina Piguła, Junior Account Assistant
Czas na przeczytanie: 7 minut
W obecnych czasach zdecydowanie warto prowadzić swój biznes w świecie online, a pandemia tylko utwierdziła nas i naszych klientów w tym przekonaniu. Firma w sieci to nie tylko strona internetowa, ale cały szereg działań marketingowych, które należy wykonać, żeby dać się zauważyć. Kreatywny pomysł, tworzenie angażujących treści, publikacja na zasięgowo dobrych kanałach, dystrybucja i technologia, pozwalająca na mierzenie skuteczności działań – to tylko kropla w morzu marketingowych potrzeb. Czy warto zatem rzucać się na głęboką wodę i samodzielnie podjąć się tych działań, czy lepiej nawiązać współpracę z profesjonalną agencją marketingową?
1. Outsourcing = oszczędność czasu, energii i pieniędzy
Tworzenie wewnętrznego działu marketingu z kompetencjami 360° wiąże się z dużą ilością formalności i zatrudnieniem paru ekspertów z każdej dziedziny. Przy tak dynamicznie zmieniającym się świecie digitalu każdego roku pojawia się wiele nowych rozwiązań technologicznych. Aby dobrze je zrozumieć, a następnie wdrożyć, trzeba dysponować odpowiednimi kompetencjami i dużą ilością czasu. Mało która firma jest w stanie sobie na to pozwolić, dlatego tak wiele z nich decyduje się na współpracę z agencjami, które śledzą trendy i na bieżąco wdrażają nowe rozwiązania w życie. To pozwala na rozwój dwutorowy – firma może poświęcić czas na ulepszanie swoich produktów i usług, a agencja marketingowa w tym czasie jest w stanie budować wizerunek marki i wspierać sprzedaż w sieci.
2. Wielokanałowość – czego nauczyła nas awaria Facebooka?
Jeśli firma decyduje się na prowadzenie swoich działań w internecie, nie powinna skupiać się wyłącznie na Social Mediach. Dobitnie pokazała to ostatnia awaria Facebooka, która sparaliżowała na parę godzin społeczność tego portalu, czyli potencjalnych klientów. Nie odbyły się zaplanowane webinary, premiery produktów zostały przesunięte, a budżety kampanii marketingowych zostały niewykorzystane. Firmy, które skupiły się wyłącznie na działaniach na Facebooku, straciły kontakt z klientami na parę godzin. Przewagę zyskały marki dysponujące większą ilością kanałów komunikacji – np. e-mail marketingiem czy też dobrą stroną internetową z powiadomieniem web-push. Dlatego warto inwestować w kilka narzędzi marketingowych, które pozwolą nam dotrzeć do różnych grup odbiorców (nie każdy korzysta z Facebooka czy Instagrama) i mieć tak zwany “back-up” w sytuacji awarii któregoś z kanałów komunikacji. Bardzo często agencje marketingowe prowadzą szereg działań na różnych polach marketingu (nie tylko internetowego) dzięki czemu, w razie awarii jednego z narzędzi, firma jest zabezpieczona funkcjonowaniem pozostałych.
3. Eksperckość – złożone kompetencje w jednym miejscu
Agencje marketingowe często zatrudniają specjalistów z wielu dziedzin, między innymi: SEO, contentu, analityki, afiliacji, SM, płatnych kampanii (FB Ads, Google Ads itp.) Dodatkowo ich działania wsparte są zapleczem technologicznym, graficznym i kreatywnym. Dzięki ich kompetencjom można zaplanować i zrealizować strategię marketingową dla firmy na najbliższe miesiące, a nawet i lata. Taka współpraca gwarantuje możliwość korzystania z wiedzy i doświadczenia ekspertów bez konieczności zatrudniania ich we własnej firmie oraz podnosi kompetencje własnych pracowników w temacie marketingu.
Ponadto kooperacja z agencją zapewni też właściwe dopasowanie narzędzi do specyfiki produktów lub usług firmy bazując na doświadczeniu w obsłudze podobnych klientów.
4. Znajomość rynku
To jedna z największych zalet współpracy z agencją. Co prawda nikt nie zna tak swoich klientów jak obsługująca ich firma, ale marketingowcy wiedzą, gdzie ich znaleźć i jak dotrzeć do podobnych grup odbiorców. Nawet jeśli produkt jest unikatowy i stanowi nowość na rynku prawdopodobnie branża, w której działa firma jest już znana, a bazując na doświadczeniu agencji można zastosować skuteczne formy promocji, które dobrze skonwertowały u podobnych marek. Wiele agencji posiada też wynegocjowane atrakcyjne stawki u wydawców (np. duże portale internetowe takie jak Onet czy WP), na które niestety firma nie może liczyć bezpośrednio. To znacznie obniża koszty działań i pozwala na szerszą dystrybucję treści dzięki cross promocjom.
Mając na uwadze powyższe, nasuwa się pytanie: jak wybrać odpowiednią agencję marketingową?
Przy wielości firm oferujących swoje usługi na rynku ciężko zdecydować się na tę jedną. Czym się zatem kierować i na co zwrócić uwagę?
Portfolio – czyli informacje, przy jakich kampaniach agencja pracowała do tej pory i jakie projekty realizowała. Dobrze zapoznać się z case study i statystykami, które zobrazują skuteczność działań.
Wizerunek agencji w sieci – własny marketing to wizytówka firmy. Jeśli jest dobry i przemyślany, a firma dba o swoje kanały komunikacji, to możemy założyć, że tak samo będzie wyglądało to w przypadku współpracy z klientem. Ważna jest również sama komunikacja i sprawność działania – jeśli pierwszy kontakt z agencją zrobił na tobie dobre wrażenie, to być może warto rozważyć dalsze kroki.
Opinie – co o agencji mówią jej klienci. Zrobienie researchu przed podjęciem współpracy na pewno nie zaszkodzi, rozwieje niektóre wątpliwości i na pewno pomoże w zadaniu odpowiednich pytań przy negocjowaniu warunków umowy.
Podsumowując – decyzja o podjęciu współpracy nie należy do tych najprostszych. Jednak, jeśli chcesz szeroko rozwijać swoją firmę w internecie i działać wielotorowo warto rozważyć powyższe argumenty. W dynamicznie rozwijającym się rynku online testowanie nowych rozwiązań może przynieść wymierne efekty, a współpraca z profesjonalistami na pewno usprawni proces budowania silnej marki na rynku.